نگاهی به بازار 23 مهر
1) این روز ها جریان سنگین نقدینگی در بازار تمام تحلیل ها و پیش بینی ها را در خود حل کرده و با قدرت تمام گام به سوی قله های بالاتر بر می دارد. روزی را به خاطر دارم که وقتی شاخص رشد بیش از 1.000 را به ثبت رساند همه اهالی بازار مست و سر خوش از این اتفاق از خود بی خود شده و می رقصیدند اما این روز ها در بازار مشاهده می کنیم که طی 4 روز کاری بیش از 4.000 واحد شاخص رشد می کند و دیگر این امر عادی شده است هر چند که این رشد بر عهده چند نماد شاخص ساز شکل می گیرد و این روز ها پول حرف اول را می زند !! این روز ها جریان نقدینگی سیل عظیم عرضه ها را می بلعد سازمان بورس در مقابل این جریان تسلیم شده و فقط آرزوی یک خبر نامید کننده دارد تا بتواند این اسب سرکش را مهار کند !! اما چشم انداز مثبت قدرت این نقدینگی را چند برابر ساخته و کسی جلودار آن نیست !! شاخص کل در نتیجه معاملات روز سه شنبه با یک رشد 1.300 واحدی دیگر روبرو شد و پر قدرت از کانال 72.000 واحدی گذشت و به رکورد جالب توجه 72.766 واحدی دست یافت. این روز ها خلیج همیشه فارس یکه تازی می کند و نام این غول هلدینگی هر روزه در صدر بیشترین تاثیرگذاران شاخص چشم نوازی می کند. این نماد به مانند روز های گذشته با رشد 288 واحدی در سکوی شماره یک ایستاد. سکوی شماره 2 این روز ها از آن بندری ها شده و شبندر با رشد 188 واحدی این سکو را قبضه کرده است. سکوی شماره 3 از آن فولاد شد. فولادی که این روز ها تجارت دنبال کرسی او می گردد. فولاد توانست 120 واحد از رشد روز گذشته شاخص را رقم بزند. اما شپنا که همیشه منتظر رقص بندری بود تا تکانی به خود دهد ، این روز ها لیدر پالایشی ها شده و با شایعات مثبت خود صفوف خرید سنگین را تشکیل می دهد. او برای روز سه شنبه تحفه 116 واحدی را برای شاخص به ارمغان آورد. اما در نماد تاپیکو جریان سنگین نقدینگی حتی تامین بد قلق را هم آچمز ساخته است و این جریان تمام عرضه ها را ناباورانه می بلعد. تاپیکو حدود 100 واحد از رشد شاخص را رقم زد. دوقلو های بازار ( کگل و کچاد ) هم بیکار نبودند و حدود 180 واحد از این رشد را به خود اختصاص دادند. ارزش کل معاملات بازار بورس بیش از 400 میلیارد تومان بود که بیشترین ارزش معاملات به فارس با 43 و تاپیکو با 31 میلیارد تومان تعلق داشت. در فرابورس شاخص این بازار با رشد 19 واحدی به حد نصاب جدید 821 واحدی رسید. پتروشیمی جم و شتران بیش از 8 واحد از این رشد را رقم زدند. ارزش کل معاملات این بازار بالغ بر 87 میلیارد تومان بود که جم و شتران 20 میلیارد تومان از این معاملات را به خود اختصاص دادند.
2) حواشی بازار :
الف) هفته ای که سپری شد هفته ای عجیب برای سهامداران و اهالی بازار سرمایه بود. رشد بیش از 4.000 واحدی شاخص در 4 روز کاری یک رکورد جالب توجه بود. ارزش معاملات این هفته به رقم نزدیک به 3.000 میلیارد تومان رسید که رقم بسیار قابل توجهی بود. هر چند که بخشی از این معاملات صرف بلوک های بانک تجارت شد. رشد نقدینگی و سرازیر شدن پول و سرمایه ها به بورس در کنار خوشبینی به آینده شرایط خاصی را برای بورس رقم زده است. اما نکته ای که باید توجه داشت این است که رشد شاخص بورس ما متاسفانه توسط چند نماد مهم شکل می گیرد و کمتر شاهد هستیم که رشد شاخص به واسطه رشد هماهنگ بازار در تمامی صنایع و گروه ها باشد. اقبال به هلدینگ های بزرگ پتروشیمی و سهام پالایشگاهی دلیل اصلی رشد شاخص بورس بوده است. یکی از دلایلی که شاخص را تحلیل نمی کنیم همین مطلب می باشد. دكتر عبده تبریزی نسبت به رشد شاخص ها اظهار نگراني كرده و با اين كه بازار با اين سرعت و قدرت رشد مي كند شائبه حباب را مطرح است اما به شخصه اعقاد دارم که بازار هنوز با حبابی شدن فاصله دارد اما اگر جلوی رفتار های هیجانی بازار گرفته نشود برخی از نماد ها به مانند حبابی می ترکند و متاسفانه حتی نماد هایی هم که رشدی نداشته اند به آتش حبابداران می سوزند. از سوي ديگر حباب شاخصه هايي دارد كه افزايش P/E و ارزش ذاتی 2 پارامتر مهم آن است. در اين كه در برخي شركت ها حباب قيمتي شکل گرفته شكي نيست. در برخي ديگر عدم شفافيت يا در مورد شركت و يا ابهامات باعث اين شرايط شده است. به هر حال بورس باید به يک اصلاح موقت برسد تا اين هيجان خالي شود چرا که رشد آهسته و منطقی بازار به نفع تمام سرمایه گذارن است. با توجه به برخی مسائل و هیجانات تحلیل از بازار ما دور شده و سهامداران کمتر بر مبنای تحلیل خرید و فروش می کنند. متاسفانه نقدینگی که به بازار وارد شده به صورت مدیریت شده توسط گروهی به برخی سهام و گروه ها انتقال داده می شود و بدون مبنای تحلیلی رشد های نجومی را برای برخی سهام رقم می زنند. سهامداران جز به جای اینکه به دنبال تحلیل در خرید و فروش های خود باشند به دنبال این هستند که نقدینگی اصلی به سمت کدام صنعت یا کدام سهام حرکت می کند. رخداد سوریه را هرگز فراموش نکنید چرا که بازار در سود سنگین بوده و تنها یک تلنگر لازم دارد تا با یک چالش جدی مواجه شود. توجه داشته باشید که حقوقی ها برای این که بازار را به تعادل بکشند عرضه های سنگینی داشتند و هرگز ریزش احتمالی بازار را به این راحتی جمع نخواهند کرد. به مصاحبه خواجه نصير هم باید توجه داشت كه گفت ممکن است هر لحظه ریسک ایجاد شده، منجر به ضرر سرمایه گذاران شود، پس لازم است فعالان بازار در تصمیم گیری هایشان علاوه بر توجه به انتظارات بازده ، ارزیابی درستی هم از ریسک های حاکم در بازار داشته باشند. بنابراین فعالان بازار درعین حال که اطلاعات قیمت ها را مد نظر قرار می دهند، باید نگاهی منطقی تر نسبت به اطلاعات شرکت ها داشته باشند. البته سازمان بورس هم طي چند روز گذشته تلاش داشت تا جلو اين جريان را بگيرد و به فشار براي فروش سهم روي آورد اما هر چه زد به در بسته زد چرا که اين بار بر خلاف دفعات قبل اين سازمان بود كه تسليم شد. البته بازار هنوز 2 رويداد را براي هفته بعد دارد يكي گزارشات میان دوره ای و ديگري نتيجه مذاكرات و البته هفته بعد تسويه اعتباري ها را داريم كه او هم بی تاثیر نیست. پس شايد بورس این بار دست به دامان شرکت ها شده تا گزارشات میان دوره ای را به گونه دیگر روانه بازار کنند تا بلکه نسق بازار کشیده شود !! به هر حال چند روز است كه كمي با لحن محتاطانه در مورد بازار صحبت مي كنيم و بهتر است در مثبت ها فروشنده برخي سهم ها كه بازدهي سنگيني داشته اند باشيد. در برابر این نوشته ها از ما دلگیر نشوید چرا که این نوشته ها واقعیت بازار بوده و ما فقط سعی در گفتن واقعیات داریم.
ب) حال می خواهیم 2 سناریو را برای بازار پیش بینی کنیم. درصورتی که نتیجه امروز مذاکرات مثبت و امیدوار کننده باشد احتمالا روز شنبه دلار با کاهش مواجه شود و این یعنی سهم هایی که در بودجه خود دلار را در محدوده 3.000 تومان در نظر گرفته اند با چالش جدی مواجه می شوند. اما گروه هایی نظیر خودرو ، بانک و حمل و نقل از این رویداد اسقبال کرده و بدون توقف به رشد خود ادامه می دهند. دیدید که گروه خودرویی در برابر چند گزارش ضعیف از قطعه سازان بی اعتناعی جالبی داشت !! خوساز یکی از این نماد ها بود !! اما سناریوی تلخ دوم می تواند نتیجه منفی در مذاکرات باشد که قطعا کل بازار با چالش مواجه می شود و حتی سهم های صادرات محور هم که از رشد دلار تاثیر می پذیرند ، از ترس تشدید تحریم ها با عرضه مواجه می شوند. ( خرداد و تیر ماه سال گذشته تائیدی بر این مطلب می باشد. ) هر چند که برخی از سایت ها علاقه زیادی به رشد نرخ ارز دارند چرا که به زعم آن ها رشد دلار برای اقتصاد کشور مفید بوده و سهام گروه صادرات محور در صدر توجهات قرار می گیرند!! بگذریم. براي بازار روز شنبه باید گوش به ژنو بود و نتيجه مذاكرات را رصد کرد از همين رو خيلي نمی توانیم در مورد روز شنبه اظهار نظر کنیم چرا که بازار این روز ها به سیاست و چشم انداز گره خورده است. ما هم مثل همه شما به مذاکرات خوشبین هستیم اما باید در خوشبینی ها محتاط باشیم. مسلما موضوع گره خورده هسته ای ایران با غرب یک شبه حل نمی شود و 2 طرف این مسئله را قبول دارند اما رسیدن به توافق اولیه برای هر دو طرف برد می باشد.
ج) مذاکرات ایران و 1+5 صبح سه شنبه در هوای بارانی و سرد شهر ژنو و در محل دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در این شهر برگزار شد. قبلا اعلام شده بود که مذاکرات ساعت 9:30 به وقت ژنو 11 به وقت تهران در این محل برگزار می شود که با تاخیر 20 دقیقه ای در ساعت 11:20 به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. مذاکرات ژنو به ریاست ظریف و اشتون آغاز و به مدت 2 ساعت به طول انجامید و ظریف طرح پیشنهادی مکتوب ایران با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق های جدید» به 1+5 را به صورت پاور پوینت ارائه کرد. در حین این مذاکرات بود که سر و کله مایکل مان پیدا شد و در نشست خبری به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد که البته اغلب پاسخ هایش به «نمیدانم، نمیدانم» ختم شد. پس از اینکه مذاکرات پایان یافت، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و عضو هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران نیز در نشستی خبری به تشریح جزییات طرح پیشنهادی ایران پرداخت و نشست صبح را مثبت و سازنده خواند و گفت که مذاکرات در سطح معاونان ساعت 14:30 به وقت ژنو (16 به وقت تهران) ادامه مییابد، البته بدون حضور ظریف و اشتون. مذاکرات در سطح معاونان به ریاست عراقچی و هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سر موقع برگزار و حدود سه ساعت به طول انجامید و قرار شد که دور بعدی گفت وگوها صبح امروز (چهارشنبه) ادامه یابد. آنگونه که یک منبع نزدیک به هیئت ایرانی عنوان کرد مذاکرات در سطح معاونان در جوی مثبت و سازنده برگزار و گفتوگوها جدی و رو در رو بود.
د) ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس روز اول دور جدید مذاکرات هستهای را مفید ارزیابی کرده و گفت این گفتوگوها «فرصتی واقعی» برای پیشرفت در جهت حل موضوع هسته ای است. وی افزود: اکنون فرصت واقعی برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وجود دارد و من به ایران توصیه میکنم هم امروز و هم در هفته های پیش رو این فرصت را غنیمت بشمارد. هیئت ایرانی امروز با نمایندگان انگلیس در مذاکرات دیدار دوجانبه داشتند. عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در ژنو دیشب اعلام کرد در گفتوگوهای دوجانبه بحث روابط تهران و لندن مطرح می شود.
ه) در سوي ديگر از يک گام مثبت بايد گفت كه خبرگزاري رويترز از واشنگتن گزارش داد: 9 سناتور دمكرات و جمهوري خواه آمريكا روز دوشنبه اعلام كردند كه براي تعليق اجراي تحريم هاي جديد ايران آماده اند.
و) در اخبار اقتصادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفته آینده با برگزاری نشستهای فوقالعاده بررسی اصلاحیه بودجه سال جاری را به اتمام میرساند تا این لایحه در روز سهشنبه یا چهارشنبه در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد. حسینعلی حاجی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمان اتمام بررسی لایحه اصلاح بودجه سال جاری در این کمیسیون، گفت: هفته آتی آخرین هفته بررسی لایحه اصلاح بودجه سال 92 در کمیسیون برنامه و بودجه است و سعی اعضا بر این است تا این لایحه اواخر هفته بعد در صحن علنی مطرح شود. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: البته این لایحه به صورت عادی مطرح شده و اگر قرار باشد به صورت عادی هم در دستور کار صحن قرار گیرد، زمان زیادی میبرد، لذا ما نمایندگان قصد داریم با جمعآوری امضا برای تغییر دستور جاری صحن پارلمان، لایحه اصلاح بودجه سال 92 را به صورت فوقالعاده در صحن علنی مطرح کنیم.
ز) روز گذشته در مورد صنعت ساختمان نوشتیم. دولت سال 93 را با اين برنامه آغاز می کند كه ساختمان بايد موتور محرک اقتصاد كشور شود. اگر صنعت ساختمان به همين شكل در ركود بماند رونق گرفتن اقتصاد كشور بسيار دشوار خواهد بود. برخي كارشناسان معتقدند كه به زودي دولت اقداماتي را در اين حوزه براي رونق بخشيدن به اقتصاد انجام مي دهد.
ح) در بازارهای جهانی قیمت فلزات اساسی نسبت به روز دوشنبه اختلاف قیمت زیادی نداشت. مس در همان محدوده 7.200 دلار نوسان می کند. روی در بیش از 1.900 دلار و سرب در همان محدوده 2.100 دلار قرار گرفته است. آلومينيوم هم در محدوده 1.815 دلار قرار دارد. نفت به مرز 100 دلار نزدیک شده و طلا در محدوده کمتر از 1.280 دلار در هر انس در نوسان است. به دنبال پیشرفت نسبی نمایندگان آمریکایی برای دستیابی به توافق بر سر بحران بدهی و بودجه قیمت جهانی طلا پس از اندکی افزایش در روز گذشته، امروز با ثبات روبرو شده است.
3) این گروه باری دیگر بر لبه تیغ قرار گرفت !!
الف) گروه پتروشیمی که روز های گذشته رشد خوبی را تجربه کردند اکنون باری دیگر با بحث افزایش نرخ خوراک سنگین و احتمال کاهش نرخ دلار مواجه شده اند. در این گروه اگر تحریم ها برداشته شود این در بلند مدت می توانند شرایط مناسبی داشته باشند. وضعیت فعلی این گروه در بورس کالا مناسب می باشد. البته در این بین شرایط دو غول هلدینگی که جریان سنگین نقدینگی را دنبال می کنند شرایط متفاوتی را دارند. بهتر است در این گروه کمی محتاط باشیم. در این گروه تاپیکو در بلند مدت هیچ گونه ریسکی را نخواهد داشت و به سرمایه گذاران بلند مدتی توصیه می شود این سهم را در سبد داشته باشند چرا که خلیج فارس به تنهایی می تواند این سهم را با تعدیل های پی در پی مواجه سازد.
ب) پتروشیمی کرمانشاه سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد 6 ماهه را از 1.927 ریال به 2.023 ریال افزایش داده و با تعدیل مثبت 5 درصدی روبرو شده است. شرکت در 6 ماهه 60% بودجه را پوشش داده است. فروش شرکت نسبت به پیش بینی قبلی 5.6 میلیارد تومان کاهش داشته است در مقابل بهای تمام شده با کاهش 12.8 میلیارد تومانی همراه شده است که باعث رشد 11.3 میلیارد تومانی سود عملیاتی شده است. مقدار تولید پیش بینی شده نسبت به گزارش قبلی تغییری نداشته اما مقدار فروش اوره را از 720 هزار تن به 660 هزار تن کاهش داده است. نرخ فروش اوره صادراتی برای 6 ماهه دوم سال 320 دلار در هر تن در نظر گرفته شده این در حالیست که شپدیس برای 3 ماهه پاییز 300 دلار لحاظ کرده است. نرخ فروش اوره داخلی را در بورس کالا 800 تومان و شرکت خدمات حمایت کشاورزی 612 تومان در نظر گرفته است. شایان ذکر است در 6 ماهه نخست سال 1.6 میلیون دلار و 232.3 میلیون درهم صادرات داشته که نرخ تسعیر هر دلار و درهم به ترتیب 2.470 تومان و 675 تومان بوده است. محدوده 1.000 تومان مقاومت جدی سهم می باشد.
ج) شايعه افتتاح طرح اوره و امونياک سوم پتروشيمي شيراز تا پايان سال مي تواند سود خوبی را براي اين شركت پتروشیمي به ارمغان بياورد. شايعه تعديل مثبت 10-15 باعث رشد سهم تا سطوح 1.100 تومانی شده است. روز گذشته پارسان و تجارت از فروشندگان سهم بودند. محدوده 1.150 - 1.170 تومان مقاومت جدی سهم می باشد.
د) شپترو هم در 6 ماهه 1.545 ریال محقق کرده است که پوشش خوبی داشته است. سود شرکت 250 تومان می باشد. در این گروه شاید شپترو را هم بتوان از شپترو هم به عنوان کم ریسک ها نام برد. شرکت توانایی ساخت سود 300 تومانی را خواهد داشت.
ه) در خلیج فارس شنیده مي شود شنبه سهم متوقف شده و مجمع موفقي را برگزار خواهد کرد. شایعاتی مبنی بر بازگشایی سهم بعد از مجمع در حدود 2.000 تومان به گوش می رسد !! امان از جریان نقدینگی !!
4) دالتون های تاج به سر !!
الف) اين روزها تاج و تخت بازار از آن پالايشي ها شده و انتظار می رود این گروه با اعلام گزارش های میان دوره ای ، P/E خود را متعادل کنند. همچنان پول سنگینی این گروه را حرکت می دهد تا جایی که دیگر فروشندگان هم از عرضه خسته شده اند !!
ب) شاوان اين روزها با شايعه سود 500 توماني همراه شده است همين شايعه در كنار حمايتي كه از سهم مي شود امروز قيمت هاي بالايی را براي شاوان رقم می زند. شاوان در صورتي كه گزارش باب ميل بازار را ارائه ندهد با مشكل جدی مواجه خواهد شد. قيمت هاي فعلي براي شاوان پرريسک ارزيابي مي شود. ارزش ذاتی سهم با توجه به گزارش های فعلی در کدال 3.500 تومان می باشد.
ج) این روز ها شپنا در این گروه لیدر شده و بیشترین صف خرید را به نمایش می گذارد که دلیل اصلی رشد سهم بحث افزایش سرمایه و افتتاح طرح بنزین سازی او می باشد. به نظر شپنا بتواند از سد 3.600 تومان عبور کرده و در بلند مدت هدف 5.000 تومان را در سر داشته باشد.
د) شبندر نیز این روز ها مقاومت های خود را پر قدرت رد می کند. این سهم در صورت عبور از مقاومت 1.800 تومانی می تواند محدوده مقاومتی و روانی 2.000 تومان را نشانه بگیرد. توجه داشته باشید که با توجه به اطلاعات موجود ارزش ذاتی سهم 1.700-1.800 تومان می باشد که با این شرایط خرید برای کوتاه مدتی ها بسیار پر ریسک ارزیابی می گردد.
ه) شايعه تعديل مثبت سود و افزایش سرمایه در شتران اين سهم را از مقاومت 120.000 تومانی عبور داد. همچنين شنيده مي شود سرمايه گذاري فرهنگيان نظر بسيار مثبتي بر روي شتران داشته و در حال خريد روزانه سهام شركت مي باشد. شتران با توجه به ارزش ذاتی خود می تواند در میان مدت تا سطوح 150.000 تومان هم رشد قیمتی را تجربه کند.
5) جریان نقدینگی به این گروه هم بازگشت !!
الف) در فولادی ها و معدنی ها این روزها شرایط نسبتا مثبتی دیده می شود. مسلما شرایط بسیاری از سهام این گروه در بلند مدت از پالایشی ها بهتر خواهد بود. چرا که این گروه هموراه رشد آهسته و پیوسته و معقولی دارند. برداشتن تحریم ها مسلما وضعیت بنیادی صنعت فلزی و معدنی را با توجه به طرح های توسعه مهمی که دارند متحول خواهد ساخت.
ب) فولاد مبارکه که به نظر می رسد در 6 ماهه یک تعدیل مثبت بین 10 تا 15 درصدی داشته باشد این روزها مورد توجه قرار گرفته است. حجم معاملات سهم در روزهای اخیر به واسطه انتقال بخشی از آن به پرتفوی بانک تجارت بالا بوده است. اما روز دوشنبه فولاد معامله سنگين 134 میلیارد تومانی در بورس کالا داشت تا معامله اين 3 هفته او نزديک به 500 ميليارد تومان باشد كه نسبت به ماه هاي گذشته رشد خوبي را داشته است. انتظار می رود سهم تا محدوده 460 - 470 تومان به تعادل برسد.
ج) ذوب آهن که گفته می شود در 6 ماهه پوشش خوب اما بدون تعدیل سود دارد در عبور از منطقه مقاومتی فعلا ناموفق بوده است و در صورت عبور از 425-430 تومان می تواند با رشد بیشتری روبرو شود. توصیه این است به ذوب با دید بلند مدت نگاه کنید.
د) سهامداران چادرملو علاوه بر انتظار براي تعديل مثبت اين سهم در حال لحظه شماري براي عرضه فولاد ارفع مي باشند. شنيده مي شود فولاد ارفع در آبان ماه پا به بازار سرمايه خواهد گذاشت و كچاد از اين طريق با رشد سود خوبي همراه خواهد شد.
ه) گل گهر با توجه به آمار صادرات 6 ماهه اول سال به خصوص شهريور ماه و رشد صادرات سنگ آهن با صف خريد سنگيني همراه شده و قيمت هاي 1.200 توماني را هم پشت سر گذاشت. کگل رشد سریع تری از کچاد داشته که دلیل آن علاوه بر اخباری مبنی بر تعدیل و پوشش خوب در 6 ماهه، شنیده هایی مبنی بر معامله بلوکی می باشد که فقط در حد یک شایعه شنیده می شود. این سهم می تواند در میان مدت تا محدوده 1.470 تومان هم رشد قیمتی را تجربه نماید.
6) این گروه به مذاکرات 1+5 گره خورده است !!
الف) در این گروه در ایران خودرو به عنوان لیدر و عامل حرکتی گروه شاهد صف خرید بودیم و این اقبال به سهم سایر سهام را نیز با نوسانات مثبت همراه کرد. شنیده هایی به گوش می رسد که با افزایش سرمایه ایران خودرو از تجدید ارزیابی دارایی ها موافقت شده است که فعلا خبر قطعی در این مورد نداریم. مذاکرات مثبت بر آینده این صنعت تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. به طور قطع در صورت پیشرفت مثبت مذاکرات و از سرگیری ارتباطات بین المللی، سرمایه گذاری های فراوانی به سمت صنعت خودروی ایران سرازیر می شود
ب) در گروه خودرویی در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از تولید 900 هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری خبر داده که برخی کارشناسان این موضوع را غیرممکن و برخی نیز آن را مشروط به شرایطی میدانند. محمدرضا نعمتزاده اخیرا در جلسه شورای گفتوگو اظهار کرده که امسال 900.000 دستگاه خودروی سواری تولید خواهد شد. این اظهارات در حالی است که در 6 ماهه نخست امسال مجموعا حدود 292.000 دستگاه خودرو تولید شده و تحقق برنامه وزیر مشروط به تولید 600.000 دستگاه خودرو در 6 ماهه دوم امسال است. با این حال یک فعال صنعت خودرو این موضوع را غیر ممکن دانسته و میگوید: در سال 90 که انواع و اقسام مشکلات داخلی و خارجی وجود نداشت در 6 ماه دوم سال حدود 800.000 دستگاه خودرو تولید شد حال چگونه خودروسازان میتوانند در 6 ماه دوم امسال 600.000 دستگاه خودرو تولید کنند؟ وی با بیان اینکه خودروسازان و قطعه سازان به طرق مختلف تحریم دور را می زنند و مشکل اصلی ما تحریم نیست، تصریح میکند: مشکلات داخلی خودروسازان و قطعه سازان در حدی است که در خوشبینانه ترین حالت امسال 600.000 دستگاه و نه 900.000 دستگاه خودرو تولید خواهد شد. البته در این میان یک عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان ایران تولید 900.000 دستگاه خودروی سواری در سال جاری را ممکن اما مشروط به شرایطی میداند. محمدرضا نجفیمنش در این باره میگوید: در صورت لغو تمام مقررات دست و پاگیر داخلی و همچنین حل مشکل نقدینگی خودروسازان، میتوان به تولید 900.000 دستگاه خودرو در سال جاری امیدوار بود. وی با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در اولین اقدام برای لغو بخشنامه سال 90 بانک مرکزی درباره عدم ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی دارای معوقات بانکی اقدام کند، خاطرنشان میکند: هم اکنون در شرایطی که نه قطعه سازان و نه خودروسازان موفق به دریافت ارز مبادله ای نمیشوند مبنای قیمت گذاری خودروها همین ارز است بنابراین باید نرخ ارز آزاد مبنای قیمت گذاری خودرو ها قرار بگیرد. نجفیمنش ادامه میدهد: همچنین با توجه به بحران شدید نقدینگی خودروسازان، تسهیلات 2.000 میلیارد تومانی مصوب اردیبهشت ماه سال گذشته باید به آن ها پرداخت شود تا این شرک تها بتوانند مطالبات قطعه سازان را ظرف یک ماه پرداخت کنند. وی تصریح میکند: همچنین باید شرایط برای فعال شدن واحدهای لیزینگ خودرو ایجاد شود تا بازار خودرو از رکود فعلی خارج و فروش به روال عادی خود بازگردد.
ج) خشرق، خوساز و خمحركه ۳ سهمي هستند كه مورد گزارش بوده اند. در نماد خشرق شركت بر همان سود ۵۵ ريالي تاكيد كرده است و البته در گزارش ۶ ماهه با كمک سود غير عملياتي و كمي هم كنترل هزينه ها كل سود را پوشش داده و او می تواند به سود بیش از 150 ریالی هم برسد.
د) روز دوشنبه خمحركه هم متوقف شد و اين شركت سود 76 ريالي را به زيان 231ريالي تبديل كرد. نکته جالب توجه در این گروه بازگشت مثبت آن ها بعد از گزارش های منفی است که نشان از 2 عامل چشم انداز مثبت در کنار گزارش های نادرست دارد. لذا همچنان بر این گروه نظر مثبت داریم و به نظر می رسد این گروه همچنان مورد اقبال بازار قرار بگیرند. البته باید توجه داشت که مذاکرات پیش رو تاثیر ویژه ای بر ادامه روند حرکتی این گروه دارد.
ه) در لیزینگی ها فقط ولیز منفی بود و سایر نمادها مثبت بودند. ولساپا به صف خرید هم رسید. گفته می شود هفته آینده پاکت های مزایده فروش سایان کارت بازگشایی می شود که در صورت فروش تاثیر قابل توجهی بر سود هر سهم شرکت خواهد گذاشت. ولیز نیز در 6 ماهه تعدیلی نداشته و همان 50 تومان را اعلام و 51% پوشش داده است.
7) گروه پول !!
الف) در بانکی ها در حالی از ابتدا شاهد اقبال و رشد قیمتی به بانک تجارت بودیم که در یک ساعت پایانی سایر نماد ها هم مورد توجه قرار گرفتند. اول اینکه قیمت سهام این گروه به محدوده حمایتی خود رسیده بود و اخباری در بازار منتشر شد که با موضوع اخذ سپرده برای صندوق ضمانت مخالفت شده است.
ب) بانک پاسارگاد كه با شايعه تعديل مثبت سود خود همراه مي باشد برگشت قيمتي را از محدوده 180 تومان تجربه كرد. به نظر مي رسد سهم بار ديگر قيمت هاي بالاي 200 توماني را لمس کند.
8) در تجهیزاتی ها مپنا نوسان منفی داشت. بالاخره بحث نيروگاه عسلويه جدي شده و سهم به بازار مي آید. طبق آخرين شنيده ها اين شركت 728 ميليون سهم داشته و به ازاي هر سهم 100 تومان سود پيش بيني كرده است. عرضه اين سهم با قيمت 600 تومان حدود 4 تومان به سود مپنا اضافه می کند. عدد بالايي نيست اما از نظر جو رواني بر سهم موثر خواهد بود. سهم می تواند در میان مدت تا محدوده 840 تومان رشد قیمتی را تجربه کند.
9) گروه الکترونیک و آی - تی منفی بودند و فقط افرانت نوسانات مثبت و جزئی داشت. در این گروه شرکت کارت اعتباری ایران کیش در هفته جاری اولین قرارداد خود را با شرکت جیرینگ برای کارت شارژ ها به میزان 32 میلیارد تومان را نهایی نمود. انتظار می رود که رکیش پس از مجمع روز دوشنبه و غلبه بانک تجارت برکرسی های هیأت مدیره، با اقبال مناسب در بازار همراه باشد.
10) در حمل و نقلی ها حتاید و حفارس رشد قیمتی را تجربه کردند و سایر نمادها افت قیمت داشتند. اگر مذاکرات امروز مثبت باشد روز شنبه روز سبزی برای حتاید و هم گروهانش خواهد بود. حکشتی هم با توجه به خبر افزایش سرمایه 150 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در زمان بازگشایی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
11) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :
الف) دلار : 3.015 – 3.030 تومان
ب) یورو : 4.090 – 4.110 تومان
ج) درهم امارات : 815 – 830 تومان
د) سکه طرح جدید : 935.000 – 945.000 تومان
تهیه کـننده : مهبــــد
mg.bours@yahoo.com