نگاهی به بازار 28 مهر
1) شاخص کل پس رشد سنگین روزهای گذشته ، امروز سنگین ریخت !! شاید هنوز چشم هایمان به این اعداد و ارقام عادت نکرده باشد ولی باید پذیرفت که شاخص 70.000 واحدی رشد و افت 1.000 واحدی را طلب می کند و باید با اعداد و ارقام کوچک خداحافظی کرد! این مسئله را مدیون 2 عامل : جریان سنگین نقدینگی در بازار و چشم انداز مثبت سیاسی هستیم. در نتیجه معاملات امروز ، در حالی شاخص کل افت بیش از 1.200 واحدی را تجربه می کرد که در پایان به لطف نماد هایی همچون شبهرن ، شاراک ، تاپیکو و وبانک ، 200 واحد از زهر آن خنثی شد و دماسنج بازار در رقم 73.335 واحدی آرام گرفت. در افت 1.064 واحدی شاخص ، نماد های معاملاتی فارس ، شبندر و شپنا به ترتیب با 273 ، 195 و 116 واحد رده های اول تا سوم بیشترین تاثیرگذاران منفی را به خود اختصاص دادند. فولاد و وبملت دیگر نماد هایی بودند که با 135 واحد بر افت بازار امروز موثر بودند. این روز ها شاخص با 4-5 نماد رشد می کند و با همان 4-5 نماد هم اصلاح می کند و این شائبه را در بازار بوجود آوردند که بازار حبابی شده است ! شاید پس از اتمام رانت ها و شایعات گروه پالایشی ، نام آن ها از بیشترین تاثیرگذاران شاخص محو شود ! باید توجه داشت که بازار ما هم بر طبق مد پیش می رود و این روز ها سهام پالایشی مد بازار شده است !! بگذریم. ارزش کل معاملات بازار بورس به کمتر از 500 میلیارد تومان رسید که تاپیکو با 74.8 و شبندر با 53 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. شاخص بازار فرابورس هم با افت 17 واحدی خود به رقم 831 واحدی رسید. شتران با 4 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص این بازار داشت. ارزش کل معاملات فرابورس بالغ بر 117 میلیارد تومان بود که 30% آن به پالایش نفت لاوان اختصاص یافت.
2) حواشی مربوطه :
الف) بازار امروز را با فشار سنگین عرضه ها آغاز کردیم. اگر خاطرتان باشد در گزارش های اخیر چندین بار کردیم که بخشی از نقدینگی وارد شده به بازار مدیریت شده بوده و متاسفانه توسط گروهی به برخی از سهام و گروه ها انتقال داده می شود و بدون مبنای تحلیلی رشد های نجومی را برای برخی سهام رقم می زنند. 2 عامل گزارش های 6 ماهه و خوش بینی به مذاکرات سیاسی باعث رشد اخیر بازار شده است. این 2 عامل مهم است اما همان عامل ورود نقدینگی ها به بازار و هدایت بخشی از این نقدینگی ها به سمت برخی سهام عامل اصلی و مهم است. بهتر است کمی در رفتار های بازار محتاط بوده تا گزارش های 6 ماهه بیشتری به بازار ارسال شود. به نظر می رسد بورس هم بالاخره موفق شد نسق شاخص را بکشد. هر چه این اصلاح با شیب ملایم تر و زمان بیشتری صورت پذیرد انرژی بیشتری برای ادامه رشد جمع می شود.
ب) امروز گزارش 6 ماهه شپنا و شبریز نشان داد که باید با واقعیت و تحلیل خرید کرد. متاسفانه بازار در این مدت رشد سریعی داشته و حالا با کوچکترین خبر منفی همه با هم می سوزند. این هم از هیجاناتی است که در مورد آن صحبت کرده بودیم. متاسفانه این روز ها شبندر و فارس و تاپیکو به لیدر های بازار تبدیل شده اند و تحرکات آن ها کل بازار را به همان سمت و سوی می برد. شاخص که در روزهای اخیر به واسطه چند نماد انگشت شمار بی وقفه رشد می کرد و ترمز بریده بود حال امروز با کمک اکثر نمادها سقوط بیش از 1.000 واحدی را تجربه کرد !
ج) مدیر عامل سابق بورس در بیان وضعیت فعلی بورس گفته : به نظر می رسد شرایط بورس باعث شده نقدینگی جدیدی وارد بازار سرمایه شود و برخی افزایش قیمت ها ناشی از نقدینگی جدیدی است که مبنای بنیادی ندارد. سهامداران باید در شرایط فعلی در انتخاب سهم دقت کنند و سهامداران حقوقی به بازار کمک کرده و سهم عرضه کنند و به صورت شرکت هایی که ماهیت هلدینگ دارند از شرایط کنونی استفاده کنند.
د) در اخبار سیاسی در حالی که اخیرا دولت آمریکا از بررسی احتمال آزاد سازی برخی از دارایی های بلوکه شده ایران خبر داده است، جمهوری خواهان سنا اعلام کرده اند که به شدت با موضع اوباما مخالفت خواهند کرد و بر همین اساس اقدام به پیشنهاد یک طرح تحریمی جدید بر علیه ایران کرده اند. طرح تحریمی جدیدی که جمهوری خواهان به دنبال آن هستند ، قرار است در 28 اکتبر در سنا مورد بررسی قرار بگیرد که هدف آن درآمد های ارزی ایران، ذخایر ارزی خارجی ایران، و به شکل کلی ارزش ریال است تا ایران توانایی فرار از بحران مالی و اقتصادی خود را نداشته باشد.
ه) روزنامه الحیات به نقل از «یک منبع ایرانی» نوشت که غرب در مذاکرات ژنو غنی سازی اورانیوم با درصد غنای پایین در تاسیسات کشورمان را پذیرفته است.
و) در خبر دیگر همانطور که پیش از این در خبرها آمد اتاق بازرگانی ایران و آمریکا در واشنگتن به ثبت رسیده و آنطور که یکی از اعضاء هیات پارلمانی در سفر به آمریکا گفته مقدمات این کار انجام شده و هم اکنون باید اتاق بازرگانی ایران سایر اقدامات را انجام دهد.
ز) در اخبار اقتصادی دلار کمی کاهش داشته و به 3.000 تومان رسیده است. دلیل این کاهش مربوط به خبر آزاد سازی احتمالی 12 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران می باشد. اتحادیه اروپا اعلام کرده قصد دارد در چند مرحله 35 میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد کند. این اتفاق اگر بیفتد فشار برای کاهش دلار بیشتر می شود هر چند که بانک مرکزی تلاش دارد این نرخ را در 3.000 تومان تثبیت کند !!
3) دالتون ها با گزارشات خود به اصلاح رفتند !!
الف) در پالایشگاهی ها بعد از یک رشد مناسب اصلاح لازم بود و این اتفاق با گزارش 6 ماهه شبریز و شپنا و شفاف سازی شاوان رخ داد.
ب) شبریز در 6 ماهه نخست سال 1.674 ریال معادل 43% از سود خود را پوشش داده و تعدیلی هم به بازار اعلام نکرده است. دلایلی همچون کاهش پوشش عدم فروش نفت سفيد در 6 ماهه اول سال به مقدار 246 ميليون ليتر و انعکاس موجودي نفت خام اول دوره سال 92 با نرخ ارز مرجع در صورت هاي مالي می باشد.
ج) شاوان در اطلاعیه ای اعلام کرده اطلاعات لازم برای محاسبه سود و زیان 3 ماهه دوم فعلا به شرکت نرسیده و به همین دلیل ارائه گزارش 6 ماهه ممکن نیست و سود هر سهم فعلی مورد تاکید می باشد و بدون تغییر است !!!
د) شپنا هم در گزارش 6 ماهه سود هر سهم خود را همان پیش بینی قبلی یعنی 480 تومان اعلام کرده و در این دوره تنها 33% آن را پوشش داده است. این گزارش بر اساس یک سری فرضیات تهیه شده که مطابق با نظرات شرکت ملی پخش و پالایش می باشد و تا حدودی احتیاط چاشنی آن شده است. شرکت گزارش 6 ماهه را بدون مد نظر قرار دادن یارانه دریافتی تهیه کرده است. با وجود گذشت 7 ماه از شروع سال مالی هیچ گونه اعلامیه ای در زمینه تخصیص یارانه به فروش 5 فرآورده اصلی شرکت توسط پخش و پالایش به شرکت ارسال نشده است. بخش مهم درآمد شرکت از این محل می باشد. موضوع مابه التفاوت ناشی از تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی حاصل از فروش محصولات از محل نفت خام 91 همچنان با توجه به عدم ابلاغ رسمی از سوی مراجع ذیصلاح همچنان ابهام دارد و در صورت عدم تخصیص این مبلغ به پخش و پالایش ، شپنا 556 ریال تعدیل مثبت خواهد داد. از لحاظ تولید و فروش، شرکت در 6 ماهه نخست سال 53% مقدار تولید و فروش پیش بینی شده را پوشش داده است. در مورد نرخ فروش نیز ، محصولات خود در تابستان را حدودا 4 درصد بالاتر فروخته است. اگر پوشش 49 درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها که ناشی از سود سپرده های بانکی می باشد نبود پوشش شرکت به زیر 30% هم می رسید. در رابطه با واحد بنزین سازی نیز اعلام شده که از 20 مهر ماه راه اندازی شده و بودجه شرکت بر اساس راه اندازی این طرح ارائه شده است.
ه) نکته دیگر در این گروه تغییر مدیرعامل پخش و پالایش می باشد که باید دید در این حوزه چه سیاست هایی در پیش می گیرد و چه تصمیماتی دارد. صبح امروز معارفه مدیرعامل جدید با حضور زنگنه برگزار شد. زنگنه در این مراسم سخنان جالبی داشت. وی با بیان این که مشکلاتی که در این چند ساله برای صنعت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران پیش آمده داستان غمانگیز و فاجعه آمیزی است، گفت: یک عده آدم که فهم عمیقی از این حوزه نداشتند، به خاطر اجرای اهدافی، دستگاه های بزرگ بخش انرژی کشور را به آستانه نابودی کامل رساندند، کار این افراد مثل کسی است که سوار بر یک آمبولانس برای رساندن مریض به مقصد در راه صدها نفر را زیر گرفته و کشته و هزاران دست و پا را شکسته است. این دوستان به اسم دادن یارانه به مردم دستگاه های بزرگ انرژی همچون توانیر، شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی و شرکت گاز را با تخلف از قانون، نابود کردند.
4) گروه مورد توجه بازار !!
الف) در این گروه فارس امروز برای مجمع روز 30 مهر متوقف شد. اخبار مجمع برای سهم مهم است و گفته می شود 40 تومان تقسیم خواهد شد. 40 میلیون سهم شرکت به ارزش 608 میلیارد ریال در هفته گذشته به صورت تدریجی عرضه شد.
ب) جم برای اولین بار قیمت های بیش از 2.000 تومان را لمس کرد. از لحاظ بنیادی، در صورت مهیا بودن شرایط شرکت می تواند بین 360 - 380 تومان سود بسازد. البته باید به نرخ دلار این شرکت هم توجه داشت که در صورت افت دلار ، سود این شرکت به راحتی با لغزش مواجه خواهد شد. حقوقی ها تحرکات خوبی در سهم دارند.
ج) تاپیکو در این بازار پر عرضه باز هم رشد کرد و به سمت 500 تومان قدم برداشت. خبر مربوط به تاخیر در افتتاح نفت خلیج فارس شاید کمی شرایط را برای رشد بیشتر سخت کند. وزیر نفت در این باره گفته : به دنبال آن هستیم که مراحل ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا 2 ماه آینده فعال شود و از نظر من این پروژه موردی است که میشود به عنوان تجربه تلخ مدیریت پروژه صنعت نفت در دانشگاه ها از آن یاد کرد. چون در این پروژه همه چیز ساخته شده جز واحدهای فرآیندی؛ اگر همه شرایط هم فراهم باشد امکان ساخت فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت پالایش 120.000 بشکه در روز میعانات گازی در مدت 12 تا 14 ماه وجود ندارد.
د) پتروشیمی شازند باز گشایی شد و شفارا برای تعدیل متوقف شد. شازند در 2.379 تومان بازگشایی شد و با رشد حدود 12 درصدی همراه شد. بیشتر افزایش قیمت ناشی از تعدیل خوب شرکت قبلا پیش خور شده بود ولی خرید سهم در این محدوده برای بلند مدت شاید مناسب باشد.
ه) شفن که گزارش خوبی را به بازار خواهد داد با صف خرید روبرو شد. شایعاتی مبنی بر توقف سهم در بازار علت صف خرید او بود.
و) شیراز با صف فروش روبرو شد. شرکت در 6 ماهه 843 ریال محقق کرده است که معادل 57% سود 147 تومانی اش می باشد.
ز) غدیر افت قیمت داشت. بلوک 100 میلیون سهمی پارسان را در روز گذشته غدیر عرضه کرد که از این محل 5 تومان به سود او اضافه خواهد کرد.
5) گرو فلزی و معدنی هم بعد از رشد اخیر نیاز به اصلاح قیمتی داشت !!
الف) در فلزی ها فشار عرضه ها محسوس بود که فایرا با توجه به احتمال توقف برای تعدیل عایدی ، مثبت و صف خرید بود و توصا را با خود مثبت کرد.
ب) در رویی ها فاسمین برای تعدیل مثبت متوقف شد. تحلیل تکنیکال شرکت قبلا بر روی سایت گذاشته شده بود. در کالسیمین با توجه به ذخیره بالای شرکت از باطله سال های گذشته و استفاده از آنها به عنوان ماده اولیه ، شرکت توانسته به تولید با تمام ظرفیت خود بپردازد و قیمت تمام شده را نسبت به رقبایش کاهش دهد.
ج) در این گروه تولید سرب و روی طی 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 91 ، با رشد 3.5 درصدی به مرز80.700 تن رسید. تولید سرب و روی در شهریورماه سال گذشته 14.000 تن است که این رقم در شهریور ماه سال 92 به 14.400 تن رسیده است. تولید روی طی 6 ماهه نخست سال گذشته 69.500 تن بود که این تولید طی 6 ماهه نخست سال جاری با رشد2.4 درصدی به 71.200 تن رسید.
6) امروز توجهات به این گروه بیش تر از سایر سهام بازار بود !!
الف) در سرمایه گذاری ها معاملات متعادل و مثبت تری شاهد بودیم. ونیکی در 9 ماهه منتهی به 92/6/31 مبلغ 529 ریال به ازای هر سهم محقق کرده است. شرکت در 6 ماهه 214 ریال محقق کرده بود. در واقع در 3 ماهه سوم 315 ریال پوشش داده که بیش از رقم 6 ماهه ابتدای سال مالی می باشد.
ب) سرمایه گذاری پردیس در 9 ماهه منتهی به 92/6/31 مبلغ 671 ریال محقق کرده است. این در حالیست که در 6 ماهه 243 ریال شناسایی کرده بود. علت تعدیل افزایش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها می باشد.
ج) در این گروه وبانک با بازگشایی شازند و اقبال به وتوسم به 640 تومان رسید. NAV سهم بر اساس آخرین اطلاعات 980 تومان می باشد که قیمت فعلی در محدوده 65 درصدی آن معامله می شود.
7) گروه مواد آشامیدنی :
الف) در غذایی ها غگرجی با صف خرید خود به بیش از 800 تومان رسید. غاذر سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد 6 ماهه را از 244 ریال به 278 ریال افزایش داده و در 6 ماهه نخست 47% آن را پوشش داده است. دلیل تعدیل افزایش مقدار فروش و تغییر در ترکیب فروش می باشد.
ب) خوراک دام پارس سود هر سهم سال جاری خود را از 1.226 ریال به 814 ریال کاهش داده است. علت تعدیل منفی شرکت افزايش قيمت نهاده هاي کشاورزي و کاهش مقداري فروش عمدتا بدليل عدم رقبت مرغداران به استفاده از خوراک پلت عنوان نموده است که ناشي از اخذ سهميه نهاده هاي کشاورزي و تحويل مرغ در قبال نهاده مي باشد.
ج) در این گروه مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران گفته: افزایش قیمت نهاده های دامی و ارایه آن با ارز مبادله ای منجر به افزایش قیمت محصولات لبنی خواهد شد. با روند موجود احتمال افزایش 30 درصدی قیمت شیر خام و 21 درصدی فرآورده های شیری پیش بینی می شود.
8) در گروه تجهیزاتی مپنا و رتکو صف فروش داشتند و حفاری معاملات متعادلی بین 604 تا 617 تومان داشت. صدرا تنها نماد مورد توجه گروه بود که در پایان با صف خرید روبرو شد. فاذر که برای افزایش سرمایه متوقف شده بود فعلا به بازار باز نگشته است. افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ 300.000 میلیون ریال بهمبلغ 1.000.000 میلیون ریال ( از محل اندوخته مبلغ 700.000 میلیون ریال، ) 5 روز پیش به ثبت رسیده است. شاید لازم باشد در آینده نزدیک بیشتر در مورد صدرا حرف بزنیم.
9) در بانکی ها هم همانند بیشتر گروه ها شاهد افزایش عرضه ها بودیم که در این بین بانک تجارت در قیمت های حداکثر منفی با افزایش تقاضا روبرو شد و رشد قیمت داشت. شایعات مبنی بر حذف پرداختی به صندوق ضمانت هم بر روند قیمتی گروه تاثیر زیادی نداشته است. رسانه های خارجی مدعی هستند که تحریم های بانکی ایران کاهش یافته و به تدریج کاهش هم خواهد یافت. آزاد شدن دارایی های ارزی ایران در اروپا و آمریکا و همچنین افزایش مراودات مالی می تواند شرایط بانک های ایرانی را به طور کلی تغییر دهد.
10) حمل و نقلی ها امروز در غیاب حکشتی یکپارچه افت قیمت داشتند. حتاید هم صف فروش داشت. سهم به تدریج به قیمت های حمایتی خود نزدیک می شود. حکشتی بازهم معامله نشد . دیروز در بیش از 600 تومان رقابت شد ولی معامله نشد امروز با اینکه خبر بازگشایی سهم اعلام شد ولی اجازه رقابت در قیمت های بیش از 570 تومانی به سهم داده نشد! اگر سهم در این قیمت ها بازگشایی شود بیش از 200% بازدهی به سهامدارانش خواهد داد. قیمت 500 تا 600 تومان برای حکشتی فقط بر اساس ارزش دارایی ها منطق دارد و بر اساس سودآوری فعلا منطقی ندارد.
11) در گروه سیمانی شاهد گزارشات یک در میان قابل قبول و غیر قابل قبول از این گروه هستیم. سقائن امروز در گزارش 6 ماهه خود بیش از 700 تومان از سود 965 تومانی خود را پوشش داد. در این گروه ساراب امروز جمع آورش شد که به نظر می رسد شرکت تعدیل خوبی را در چنته داشته باشید. گزارش سیمان اصفهان در این گروه چنگی به دل نمی زد.
12) در بیمه ای ها هم شرایط مشابهی داشتیم و اکثر نمادها افت قیمت را تجربه کردند. بیمه البرز بعد از افزایش سرمایه خود از 60 به 360 میلیارد تومان در قیمت 160 تومان و P/E مرتبه 3.4بازگشایی شد. شرکت سود هر سهم خود با سرمایه جدید را 96 ریال اعلام کرده و تعدیل مثبت 20 درصدی داشته است. در 6 ماهه نیز 50% پوشش داشته است. به نظرمی رسد با بهبود شرایط بازار سهم مورد توجه قرار بگیرد.
13) گروه الکترونیکی در تمامی نمادها افت قیمت داشتند. رتاپ که به محدوده 675 تا 680 تومان واکنش نشان داده بود و دیروز به بیش از 700 تومان رسیده بود امروز بار دیگر به حمایت خود نزدیک شد. رکیش که برای انتخاب اعضای هیئت مدیره متوقف شده بود هنوز به بازار باز نگشته است. شنیده می شود او امروز یا فردا گزارش جدید خود را به بازار اعلام می کند.
14) در لیزینگی ها ولساپا برای تعدیل عایدی متوقف شد و سایر نمادها منفی بودند. ولساپا 90،199،469 میلیون سهم سایان کارت را با قیمت پایه 385 تومان را در مزایده روز گذشته با همین قیمت به فروش رسانده است. بهای تمام شده سایان کارت برای ولساپا 10.5 میلیارد تومان می باشد که مبلغ فروش آن نیز با قیمت پایه 385 تومان مبلغ 34.7 میلیارد تومان می باشد. بنابراین از این واگذاری 24 میلیارد تومان سود کسب خواهد کرد که به ازای هر سهم 20 تومان سود غیر عملیاتی خواهد شد. سود هر سهم فعلی شرکت 26 تومان می باشد.
15) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :
الف) دلار : 2.990 – 3.010 تومان
ب) یورو : 4.080 – 4.110 تومان
ج) درهم امارات : 820 – 830 تومان
د) سکه طرح جدید : 943.000 – 953.000 تومان
mg.bours@yahoo.com