پیوندها

وبلاگ بورس نگار
وبلاگ سایه میرزامحمدی(پانی)
وبلاگ شاهین
50 سهم برتر
وبلاگ رضا کاظمی
کلاس ادبیات
نمابورس
بورس فلزات لندن
بورسین
بورس نیوز
بورس آنلاین
سهم من از بورس
بروکر پرسپولیس کپیتال
قیمت جهانی لحظه ای نفت
وبلاگ سیاوشی
وبلاگ  اصغرآقا
وبلاگ علی احمدی
نوسان
بورس مجازی
وبلاگ ابطحی
بورس شانس پول
آرمان آتی
وبلاگ وبمانی
وبلاگ امین خدارحم پور
وبلاگ تحلیلگران بورس
وبلاگ آتبین مقصودی
قوانین بورس - گروه حقوقی ماتیکان
وبلاگ آهن الات شه دوست
وبلاگ محمد اسماعیلی
وبلاگ جعفر فدایی
وبلاگ فاطمه رضایت
وبلاگ جواد طلوع
وبلاگ سبزرهان بورس
وبلاگ توسادار
وبلاگ محمد فرهنگ دوست-مشاوره اقتصادی
وبلاگ صالحی-اکشن بورس

نگاهی به بازار 29 مهر


1) بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که انتظار می رفت بازار نیمه اول سختی را داشته باشد اما تحرکات مثبت در گروه خودرویی و غول بزرگ بازار ( تاپیکو ) و همچنین گزارش فراتر از انتظار فولاد مبارکه باعث شد تا بازار خیلی زود منفی تلخ روز گذشته را فراموش کرده و شرایط طور دیگری رقم خورد. حتی اگر شبندر و شپنا نبودند شاخص می توانست بیش از 500 واحد هم رشد نماید. این روز ها بازار ارتباط تنگاتنگی بین خود و کدال حس می کند !! در نتیجه معاملات امروز ، شاخص کل با رشد 300 واحدی به کار خود خاتمه داد و به رقم 73.636 واحدی رسید. نماد های معاملاتی تاپیکو ، فولاد ، غدیر ، اخابر و فملی 5 نمادی بودند که به ترتیب با 110 ، 104 ، 75 ، 69 ، 64 واحد بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. ارزش کل معاملات بازار بورس به 382 میلیارد تومان رسید که تاپیکو و شبندر هر یک حدود 60 میلیارد تومان از این معاملات را به خود اختصاص دادند. اما بازار فرابورس امروز روی پاشنه های پتروشیمی جم می چرخید چرا که رشد 6 واحدی خود را مدیون او بوده و حتی یک سوم از معاملات 143 میلیاردی این بازار به جم تعلق داشت !

2) حواشی مربوطه :

الف) آخرین روزهای مهر ماه با افزایش نسبتا شدید عرضه ها همراه شده است. ماهی که از لحاظ رشد شاخص بی نظیر بود. بازار و سهامداران به گزارش های 6 ماهه شرکت ها بسیار خوشبین بودند. اما گزارش برخی شرکت های بزرگ و مهم مطابق با انتظارات نبود از جمله گزارش 6 ماهه برخی پالایشگاهی ها و برخی پتروشیمی ها و البته برخی فولادی ها ! هنوز گزارش شرکت های مهمی دیگر از این صنایع منتشر نشده است و تا آخر هفته بیشتر آنها به بازار ارسال خواهند شد. اگر گزارش های بعدی مطابق با انتظارات نباشد باید منتظر استراحت بیشتر بازار یا لااقل عدم رشد شدید باشیم.

ب) شاخص کل همزمان با انتشار گزارش های محتاط و یا غیر قابل قبول به محدوده مقاومتی خود یعنی 74.000 - 75.000 واحد برخورد کرده است و عبور از این منطقه نیاز به اخبار مثبت دیگری دارد. هر چند که افزایش نجومی شاخص بر عهده چند نماد بزرگ بوده است ولی هر کسی که این رشد را در نگاه اول ببیند کمتر به این موضوع توجه می کند و ذهن خود را به سمت حبابی بودن رشد بازار خواهد برد و این موضوع خود به خود فشار بر مسئولان را افزایش می دهد. مسئولان در این شرایط به دنبال راه حل هایی برای متعادل کردن خواهند بود. بهترین راه برای متعادل کردن بورس در این شرایط عرضه سهام بیشتر توسط خصوصی سازی و حقوقی ها و عرضه های اولیه می باشد که متاسفانه خبری از عرضه های اولیه نیست. در این باره دولت برای تامین بخشی از کسری بودجه خود تصمیم به فروش 37.000 میلیارد تومان دارایی و سهام گرفته است. عرضه اولیه هایی که انجام خواهد شد عرضه سهام شرکت ملی حفاری، تهیه و تولید مواد معدنی و پالایش نفت کرمانشاه می باشد. امیدواریم ادامه رشد بورس با این سرعت نباشد چرا باید بعد از هر رشد نجومی اصلاحی صورت پذیرد و این اصلاح هر چه زودتر صورت پذیرد بهتر است. البته این اصلاح به معنی افت قیمتی یکچارچه نمادها نیست. در شرایط فعلی که رشد قیمت برخی شرکت ها بسیار پر شتاب بوده و P/E برخی سهام مطابق با سود ها نیست ، سهامی در بازار هست که همچنان با توجه به مسائل بنیادی مستعد رشد هستند ! باید از هیجانات دوری کرد و با تحلیل به سرمایه گذاری پرداخت. هنوز اصلاح جدی برای بازار رخ نداده است و امیدواریم این اصلاح به پر شتابی رشد آن نباشد که البته با وجود نقدینگی خوبی که در چرخه معاملات قرار گرفته به نظر نمی رسد این طور باشد. این موضوع را نیز مد نظر قرار دهید که این روزهای اصلاح زمان خرید توسط حقوقی ها می باشد و ما هم باید همچون حقوقی های فعال دید میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.

ج) در اخبار اقتصادی ، دولت و مجلس درباره عدم رشد حامل های انرژی در برابر حذف 30% یارانه برخی دهک ها موافقت کردند. آن ها توافق کردند به جای افزایش 38 درصدی در قیمت حامل های انرژی که از نظر آنها تورم زا می باشد یارانه نقدی 3 دهک اول درآمدی را حذف کنند.

د) در این حوزه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته : تیم ایرانی در اجلاس پاییزه بانک جهانی به شدت خواستار لغو تحریم‌ های بانکی شدند و با توضیحات وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی سوء تفاهمات رفع و قرار شد در تحریم‌ ها بازنگری شود.

ه) در خبری دیگر بانک مرکزی طرحی را برای بازنگری در نرخ سود بانکی مشخص شده در بسته سیاست‌ های پولی و بانکی در دستور کار دارد. این بازنگری در راستای نزدیک کردن نرخ سود بانکی به تورم و تعدیل شکاف موجود بین این 2 شاخص انجام خواهد شد و باعث می‌ شود برخی از نرخ‌ هایی که در حال حاضر بانک‌ ها به صورت «غیررسمی» برای مقابله با فضای تورمی فعلی تعریف کرده‌اند، حالت «رسمی» پیدا کند.

و) در بازارهای جهانی مس با رشد جزئی به 7.240 دلار و روی با رشد 10 دلاری به 1.935 دلار و سرب به 2.200 دلار رسیده اند. انس طلا به 1.318 دلار رسیده است که دلیل رشد آن امیدواری سرمایه گذاران بین المللی نسبت به ادامه اجرای محرک پولی فدرال رزرو آمریکا می باشد.

3) ادامه رشد این گروه گزارشات 6 ماهه را طلب می کند !!

الف) در گروه معدنی هنوز گزارش شرکت های مهم منتشر نشده ولی قیمت ها نسبتا رشد خوبی داشته اند. کچاد و کگل و کنور گزارش 6 ماهه خود را به بازار ارسال نکرده اند و تا به امروز خبری از توقف نبوده است.

ب) کچاد بعد از عبور از 1.000 تومان امروز مجددا به قیمت های کمتر از این محدوده رسید. کگل که به بیش از 1.300 تومان رسیده امروز هم معاملات متعادلی بین 1.300 تومان تا 1.350 تومان داشت. هر دو سهم به همراه کنور با توجه به طرح های توسعه برای بلند مدت مناسب برای سرمایه گذاری می باشند.

ج) کنور با P/E مرتبه 16 در محدوده 2.000 تومان متعادل می باشد. شرایط بنیادی این شرکت با توجه به افتتاح 2 طرح توسعه مهم مناسب می باشد. طرح کنستانتره همدان شرکت به منظور استفاده از ذخایر کم عیار معادن باباعلی و گلالی طرح کارخانه کنستانتره سنگ آهن به ظرفیت سالانه 600،000 تن ( که قرار بود تا تیر ماه سال 91 به بهره برداری برسد) در مهر ماه سال جاری به بهره برداری رسیده است. طرح کنستانتره کردستان شرکت به منظور استفاده از ذخایر کم عیار مجموعه معادن شهرک کردستان، طرح کارخانه کنستانتره سنگ آهن به ظرفیت سالانه 1،000،000 تن در 2 فاز به بهره برداری خواهد رسید. فاز اول به میزان 325،000 تن از ابتدای مرداد ماه سال 92 به بهره برداری رسیده و فاز دوم به میزان 675،000 تن در ابتدای 3 ماهه اول 93 به بهره برداری خواهد رسید. شایعاتی مبنی بر تعدیل مثبت از این شرکت به گوش می رسد.

د) در شرکت های رویی روز گذشته فاسمین و امروز کروی به دلیل ابهام در اطلاعات مالی متوقف شدند. باید دید گزارش این 2 شرکت همراه با شفاف سازی در مورد برخی مسائل خواهد بود یا خیر!

ه) اولین گزارش 6 ماهه این گروه مربوط به فرآور بود که چنگی به دل نزد ولی حاوی برخی نکات امیدوار کننده بود. سود هر سهم همان 667 ریال قبلی اعلام شده و مقدار تولید و فروش شمش روی نسبت به پیش بینی قبلی رشد داشته که همین موضوع نکته مثبتی است اما مقدار تولید نسبت به 6 ماهه سال قبل همچنان کاهشی است.

و) در معدنی ها کبافق نیز مثبت بود که از بیش از 1 ماه قبل با توجه به شایعه ای مربوط به توقف جهت تعدیل مثبت در 6 ماهه با رشد قیمت مواجه بوده است.

4) لب تیغ !!

الف) گروه پالایشی امروز را هم با افزایش عرضه ها به پایان رساندند که در این بین جنگ عرضه و تقاضا در شاوان دیدنی بود و در نهایت سهم کار خود را با رشد قیمتی به پایان رساند. سهمی که بدون توجه به تحلیل های موجود فقط به فکر رشد می باشد.

ب) فعلا و با توجه به گزارش های نسبتا محتاط برخی شرکت ها رشدی برای سهام آنها متصور نیستیم که البته گزارش شبندر در روند قیمتی آنها موثر می باشد. طبق برخی شنیده ها و شایعات گفته می شود شبندر بین 60 تا 65% سود خود را در شش ماهه پوشش داده است که البته این فقط در حد شایعه می باشد. شایان ذکر است تعميرات اساسي واحد هاي بنزين سازي و تصفيه گاز اين شركت از روز گذشته آغاز شده است. بهتر است کمی در معاملات این گروه با احتیاط بیشتری عمل کنیم چرا که اگر 6 ماهه شبندر حرفی برای گفتن نداشته باشد جمع کردن این گروه کار خیلی دشواری خواهد شد.

ج) نفتی ها امروز شرایط بهتری داشتند. شبهرن،شرانل و ونفت رشد قیمت داشتند و شپاس افت قیمتی محسوسی داشت. شپاس در 6 ماهه نخست امسال 255 تومان پوشش داده است که معادل 52% از آخرین سود پیش بینی شده می باشد. شرکت در 6 ماهه اول در صادرات از بودجه عقب بوده به طوری که تنها 30% از فروش مقداری را در این دوره محقق کرده است. تنها مشکل شپاس عقب بودن از برنامه فروش می باشد و اگر این مهم یعنی فروش تا پایان سال محقق شود می تواند با توجه به حالت محتاطانه در بهای تمام شده یک تعدیل مثبت خوب دهد.

د) در این گروه ونفت با توجه به برخی قراردادهای مهم مورد توجه می باشد و می توان با ریسک در صف خرید او حضور یافت.

5) ارزش سهام این گروه به ارزش های ذاتی خود رسیده است !!

الف) در پتروشیمی ها شازند با توجه به P/E معقولی که بعد از بازگشایی داشت امروز رشد قیمت داشت. اما باید توجه داشت که حتی تعدیل های مثبت این گروه آن ها را به صف خرید نمی کشاند چرا که رشد سهام این گروه قبل از تعدیل ها پیش خور شده بودند.

ب) جم و شفن از نمادهای مورد توجه گروه بودند. در مورد جم ظاهرا موضوع بلوک شرکت که شایعه شده توسط غدیر و پارسان خریداری خواهد شد باعث اقبال به سهم شده است. از لحاظ بنیادی امکان افزایش ظرفیت تولید در 6 ماهه دوم سال با توجه به احتمال حل مشکل خوراک تامینی وجود دارد ولی شرکت دلار را در بودجه 3.200 تومان دیده است. با این وجود و حل شدن مشکل و افزایش ظرفیت تولید می تواند برای سال جاری 400 تومان سود به ازای هر سهم بسازد.

ج) شیران منفی بود و به کمتر از 3.400 تومان رسید. شرکت سود هر سهم خود بر اساس عملکرد 9 ماهه را 7450 ریال پیش بینی کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی با رشد 8.5 درصدی روبرو شده است. در 9 ماهه واقعی 75% سود خود را پوشش داده است. علت تعدیل مثبت شرکت افزایش فروش ناشی از افزایش نرخ محصولات و افزایش درآمد سرمایه گذاری ها بوده است. شرکت در این دوره 81% مقدار تولید پیش بینی شده و 79% مقدار فروش پیش بینی شده را محقق کرده است. نرخ فروش محصولات هم در 6 ماهه نزدیک به بودجه می باشد.

د) پتروشیمی شیراز که برای سال 93 و 94 در سود سازی خیلی خوب خواهد بود. شیراز سود هر سهم خود بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه را 1.482 ریال اعلام کرده است. پیش بینی قبلی 1.470 ریال بوده است. شرکت در 6 ماهه 57% آن را پوشش داده است. فروش نسبت به پیش بینی قبلی 20 میلیارد تومان رشد داشته که به دلیل افزایش نرخ برخی محصولات بوده است. بهای تمام شده به دلیل افزایش 10 تومانی در هر متر مکعب گاز از اول تیر ماه سال جاری با افزایش روبرو شده است. در 6 ماهه واقعی 58.5% از تناژ تولید و 56% مقدار فروش پیش بینی شده را پوشش داده و اعلام شده این مقادیر تا پایان سال محقق خواهد شد. در 6 ماهه اول 269.6 میلیون درهم و 2.9 میلیون دلار صادرات داشته است که نرخ تسعیر دلار 3.600 تومان و درهم 925 تومان بوده است. برای تسعیر ارز 6 ماهه دوم از دلار 2.500 تومانی استفاده کرده است. مهمترین محصول شرکت اوره می باشد که 65.5% از مبلغ فروش شرکت را شامل می شود. نرخ فروش اوره داخلی برای 6 ماهه دوم 6.125 ریال می باشد. اوره صادراتی در 6 ماهه اول با نرخ ریالی هر کیلو 1.097 تومان فروخته و برای 6 ماهه دوم فروش هر تن را 300 دلار با دلار 2.500 تومانی در نظر گرفته است. فروش آمونیاک ومتانول  را برای 6 ماهه دوم 300 دلار در نظر گرفته است. به نظر گزارش او نسبت به برخی دیگر از پتروشیمی ها معقول تر باشد چرا که شپدیس با اینکه نرخ دلار افت داشته اما برای اینکه تعدیل منفی ندهد نرخ دلار را به 30.000 ریال افزایش داده است !!!

6) گزارش غول های آهنین !!

الف) در فولادی ها فولاد مبارکه گزارش قابل قبولی ارائه کرد و فخوز محتاط بود. با نگاهی دقیق تر به گزارش این دو غول فولاد سازی بهتر می توان در مورد خرید یا عدم خرید آنها تصمیم گرفت. فولاد مبارکه سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد 6 ماهه را از 685 ریال به 804 ریال افزایش داده و با تعدیل مثبت 17 درصدی روبرو شده است. شرکت در این دوره به طور واقعی 492 ریال معادل 61% پوشش داده است. فروش شرکت نسبت به پیش بینی قبلی رشد جزئی داشته اما بهای تمام شده افت بیش از 459 میلیارد تومانی داشته است که دلیل تعدیل مثبت شرکت همین عامل بوده است. دلیل کاهش بهای تمام شده افزایش تولید آهن اسفنجی و کاهش خرید این ماده بوده است. شرکت در این دوره 50% تناژ تولید و فروش پیش بینی شده را محقق کرده است. مقدار تولید پیش بینی شده محصولات گرم نسبت به پیش بینی قبلی رشد و برای محصولات سرد افت داشته است. در مورد فروش، مبلغ فروش در 3 ماهه دوم کل مبلغ 2.434 میلیارد تومان بوده که این مبلغ در 3 ماهه اول 2.595 میلیارد تومان بوده است. نرخ فروش هر کیلو محصولات گرم شرکت در 3 ماهه اول 1.512 تومان بوده که در 3 ماهه دوم 1.615 تومان به فروش رسانده است. نرخ فروش هر کیلو در بودجه 1.591 تومان لحاظ شده است. نرخ فروش هر کیلو محصولات سرد در 3 ماهه اول 1.775 تومان بوده که در 3 ماهه دوم 2.076 تومان فروخته است. نرخ لحاظ شده در بودجه 1.836 تومان می باشد. نرخ فروش محصولات گرم در 6 ماهه اول 1.560 تومان بوده که برای 6 ماهه دوم 1.622 تومان در نظر گرفته شده است. نرخ فروش محصولات سرد در 6 ماهه اول سال 1.907 تومان بوده که برای 6 ماهه دوم 1.755 تومان در نظر گرفته شده است. در واقع در مورد محصولات گرم خوشبینانه عمل کرده و در مورد محصولات سرد محتاطانه عمل کرده است. شایان ذکر است محصولات گرم 64% و محصولات سرد 25% از کل مبلغ فروش شرکت را تشکیل می دهند. در آمد حاصل از سرمایه گذاری های شرکت در پیش بینی جدید 414.4 میلیارد تومان پیش بینی شده که در پیش بینی قبلی 383.6 میلیارد تومان بوده است. شایان ذکر است سود فولاد هرمزگان در بودجه دیده نشده است که این هم از نکات مثبت می باشد.

ب) فخوز سال گذشته در 6 ماهه گزارش محتاطی به بازار ارسال کرد و امسال به همین منوال عمل کرده است. شرکت سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد 6 ماهه را بدون تعدیل همان 7.769 ریال قبلی اعلام کرده و در 6 ماهه 60% پوشش داده است. تولید و فروش و نرخ محصولات در پیش بینی جدید نسبت به پیش بینی قبلی تغییری نداشته است. مهمترین محصول شرکت بلوم، بیلت می باشد و بعد از آن اسلب ! شرکت در 3 ماهه اول 611.3 هزار تن فروش بلوم داشته که در 3 ماهه دوم 625.6 هزار تن فروخته است. همچنین در 3 ماهه اول 332.5 هزار تن فروش اسلب داشته که در 3 ماهه دوم مقدار فروش را به 252.9هزار تن کاهش داده است. نرخ فروش هر کیلو شمش بلوم، بیلت در 3 ماهه اول 1.647 تومان بوده که در 3 ماهه دوم 1.731 تومان فروخته است. نرخ فروش در 6 ماهه اول 1.690 تومان می باشد این در حالیست که نرخ فروش در 6 ماهه دوم را 1.583 تومان لحاظ کرده است که محتاطانه می باشد. نرخ فروش هر کیلو اسلب در 3 ماهه اول 1.501 تومان بوده است که در 3 ماهه دوم با نرخ 1.554 تومان به فروش رسانده است. نرخ فروش در 6 ماهه نیز 1.524 تومان می باشد. این در حالیست که نرخ فروش در 6 ماهه دوم را 1.461 تومان منظور کرده که این نرخ محتاطانه می باشد. تا اینجای کار نرخ های فروش برای 6 ماهه دوم تا حدودی محتاطانه بوده و اگر برای 6 ماهه دوم با همین نرخ های 6 ماهه اول به فروش برساند می تواند بازهم سود خود را تعدیل دهد ضمن اینکه تا پایان سال افزایش ظرفیت تولید هم خواهد داشت.

7) چشم نواز امروز بازار !!

الف) در بین شرکت های خودرویی نوسان روی ایرانخودرو بالاست. شایعات و شنیده ها روی شرکت زیاد است. از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی گرفته تا گزارش زیان در ۶ ماهه. اما به نظر خرید سهم در این قیمت ها دیگر توجیهی نداشته و بهتر است پس از یک استراحت کوتاه مدت از این سهم نوسان بگیرید.

ب) در این گروه برخی از قطعه سازان هم رشد قیمتی خوبی را تجربه کرده اند. خوساز کم کم به مقاومت های محکم 160 و 180 تومانی خود نزدیک می شود که به نظر در این محدوده ها با افزایش عرضه ها مواجه باشیم. همچنین ختراک محدوده مقاومتی 193 تومانی را پیش روی خود دارد که در این ناحیه احتمالا افزایش عرضه ها بر روی سهم فزونی یابد.

8) در سیمانی ها سیمان داراب سود هر سهم خود را از 863 ریال به 923 ریال افزایش داده و 63% آن را در دوره 6 ماهه پوشش داده است. در این گروه سیمان قائن و سفانو پوشش خوبی داشته اند. سقائن 73% محقق کرده است. سفانو نیز از سود 100 تومانی اش 68 تومان محقق کرده است.

9) قندی ها این روزها حال و روز خوشی ندارند و از کانون توجهات خارج شده اند . قند اصفهان سود هر سهم سال مالی جاری خود بر اساس عملکرد شش ماهه را 669 ریال پیش بینی کرده است که نسبت به پیش بینی قبلی 7 ریال رشد داشته است. شرکت در این دوره 47% پوشش داشته است.

10) واتی نوسان زیادی نداشت و در محدوده 660 تومان معامله شد. شرکت آخرین سود هر سهم و سود نقدی شیران را به ترتیب 6.867 و 3.434 ریال در نظر گرفته است که با تعدیل شیران به ترتیب به 7.450 و 3.725 ریال افزایش پیدا می کند. شرکت از اختلاف 29 تومانی تقسیم سود فعلی و قبلی مبلغ 7.3 میلیارد تومان به سود سرمایه گذاری های خود اضافه می کند که به ازای هر سهم 73 ریال بر سود شرکت خواهد افزود.

11) پاکسان در گزارش 9 ماهه سود هر سهم خود را همان 520 تومان قبلی اعلام کرده 79% آن را پوشش داده است.

12) نرخ ارز و سکه ( خرید – فروش ) :

 الف) دلار : 2.970 – 2.990 تومان

 ب) یورو : 4.070 – 4.090 تومان

 ج) درهم امارات : 820 – 830 تومان

 د) سکه طرح جدید : 950.000 – 957.000 تومان


تهیه کننده : مهبـــد

mg.bours@yahoo.com

+ نوشته شده در  دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ساعت 16:55  توسط احسان وفادار